
ISKM06: Technologie ve vzdělávání, aneb Chatování s umělou inteligencí
"Roboti. Automatizace. Umělá inteligence. Myslící počítače. Superinteligence. Kreativní počítače."
To jsou jen některá z hesel, která Byron Reese[1] použil, když popisoval současný, tedy čtvrtý věk lidstva. Prvním bylo ovládnutí ohně a jazyka. Druhým správa půdy, zemědělství a válka. Třetím vynález kola a písma. Náš věk charakterizuje fascinace nad umělou inteligencí a robotikou.
Právě umělá inteligence bude tématem i tohoto článku, konkrétněji její generativní verze ChatGPT, která čím dál častěji nachází své uplatnění i v sektoru vzdělávání, které se též dynamicky vyvíjí.
Co je vlastně ChatGPT?
Ve zkratce: ChatGPT (Generative Pre-trained Transformer) je jazykový typ modelu generativní AI, který je založen na přirozeném jazyce, učící se formou strojového učení. Konkrétněji jde o chatbot, který simuluje lidské jednání a konverzaci. Díky tréninku na obrovském množství textových dat dokáže odpovídat na otázky, vytvářet jakýkoli textový obsah na základě vstupních dat uživatele (články, příspěvky na sociální sítě, plány, překlady aj.).[2]
Využití ve vzdělávání
V této oblasti může být konverzace s chatbotem AI přínosná při přípravě na výuku. Může být využit k personalizaci vzdělávacích postupů, nabízí návrhy interaktivní výuky, rychlé představení, vysvětlení a možnou diskusi nad tématy, kterým student nemusí z výuky plně rozumět či tvorbě individuálních materiálů do výuky.
Konzultace. Každý student má možnost kontaktovat svého pedagoga s jakoukoli svojí otázkou, ale ChatGPT je k dispozici nonstop a jeho reakce jsou okamžité. Nečekáme na žádnou odpověď a student může pokračovat ve své práci/studiu. Nicméně tato odpověď nemusí být přesná a je vhodné ji kriticky zhodnotit či ověřit, pokud se nejedná o informaci obecně známou.
Volba témat a brainstorming. ChatGPT je výborným pomocníkem, pokud student tápe po tématech. Téměř v každém předmětu je součástí ukončení seminární práce či esej, je to neodmyslitelná součást vysokoškolského studia. Stačí zadat informace čím se předmět zabývá a AI dokáže vygenerovat seznam oblastí, kterým se můžeme věnovat. Nad tématy můžeme zároveň diskutovat a podrobně je rozebírat, což může pomoci při výběru a zároveň může poskytovat zajímavé inspirativní myšlenky. Tak jako nám pomáhá ucelit si témata prací, nám může pomoci i formulovat osnovy, struktury i jejich možný obsah.
Dává nám zpětnou vazbu. Chatu můžeme poslat naši práci (nebo její část) a on nám napíše zpětnou vazbu, komentáře i návrhy na zlepšení. Zde je potřeba mít opět na paměti, že AI neovládá hluboké porozumění tématu ani aktuální informace, tudíž její odpovědi musíme přijímat s nadsázkou. AI nemůže nahradit odborný pohled a hodnocení člověka, skutečného pedagoga/odborníka, v tomto případě slouží ChatGPT pouze jako nástroj k doporučení a doplnění.
Za pomoci umělé inteligence může vytvářet i vizuální obsah — prezentace, infografiky aj. Tuto schopnost má již i pouhý PowerPoint (ač ne jeho česká verze). ChatGPT nám nevygeneruje vizuální obsah, ale když mu poskytneme obsah a popis naší prezentace, na jeho základě nám může pomoci sepsat náš projev, nalézt slabá místa a trénovat argumentaci při diskusi nad tématem.
Korektura. ChatGPT dokáže provést i korekturu a stylistiku námi napsaných textů, které z mé zkušenosti bývají často krkolomné, ale dají se využít nástroje AI, které jsou ke korektuře textů přímo určeny, např. předběžná verze Opravidlo.
V dnešní době je běžné využití nástroje AI k překladu textu. K tomto účelu nám poslouží i ChatGPT, ale raději bych zde upřednostnila nástroj Deepl, který se již využívá v profesionálních překladech (překlady titulků, dabingů, publikací aj.) a poradí si i odbornou terminologií. Naopak pokud překládáme v ChatuGPT, tak získáváme možnost nejen překladu, ale i definic jednotlivých slov, jejich významy i příklady využití ve větách. Ke komplexnímu využití AI při psaní cizojazyčných textů můžeme využít i Grammarly, kde si nastavíme styl psaní, opravuje gramatiku, stylizaci i syntax.
Problémy, které nastávají…
Umělá inteligence dokáže generovat strukturovaný text, ač ne vždy je fakticky správný — AI je trénována, aby reagovala, ale nedokáže hodnotit pravdivost svých tvrzení a občas si slušně vymýšlí či vytváří miss-/dezinformace. V době, kdy je tato technologie dostupná a dokáže v mnohém ulehčit se můžeme potýkat i s porušením etického kodexu. To je hlavním problémem na akademické půdě. České vysoké školy nemají v úmyslu AI studentům přímo zakazovat, ale snaží se je motivovat, aby neznehodnocovali akademickou sféru — má titul dostat student či nástroj, který mu pomáhá?
Student je povinen dodržovat pravidla, která ustanoví konkrétní instituce, při nejmenším by měl např. označovat pasáže, na kterých se podílela i umělá inteligence, obzvlášť je-li jejich jediným autorem. Mnohé vysoké školy na svých stránkách již zveřejnili postup, jak s AI pracovat eticky. (MUNI viz: https://cestina.phil.muni.cz/aktualne/aktuality/jak-citovat-chatgpt, UK viz: https://fsv.cuni.cz/aktuality/technologie-ai-v-akademicke-praci-na-fsv-uk)[6, 7]
Problém nastává, pokud student nedodržuje tato pravidla a využívá generativní AI, aniž by jí přiznal spoluautorství, hlavně pokud píše seminární či dokonce diplomovou práci. Běžně se stalo praxí, že takové práce kontrolují programy, které hledají podobnosti mezi již existujícími pracemi, jenže ChatGPT využívá strojového učení a dokáže se adaptovat, tedy vždy generuje vlastní a originální obsah.[3, 8] Některé takové programy jako Turnitin se na to snažili reagovat a jeho autoři tvrdí, že je jeho přesnost 98 %, ale také zmiňují, že jde pouze o pravděpodobnost využití technologie AI, nikoli, že byla skutečně využita.[3] Dalším z takových nástrojů má být i GPTZero, který daný text hodnotí nakolik procent je/není psán nástrojem AI.[5] Studie T. Foltýnka a spol.[9] testovala hned několik nástrojů k detekci generativní umělé inteligence a schopnosti rozlišovat mezi textem psaným člověkem vs. AI. Jejich závěry nebyly nijak pozitivní, jelikož žádný z nich tyto rozdíly nedokázaly spolehlivě rozeznat.
Závěrem…
Ráda bych osobně zhodnotila využívání umělé inteligence jako podpůrného nástroje ke studiu jako prospěšný, i když má své mouchy. Jde o nástroj, který se každým dnem pomalu a jistě vyvíjí — jakým směrem, záleží jen na nás.
Zda-li je AI dobrým společníkem ve studiu či nikoli, je na posouzení každého z nás, a to i v závislosti na způsobu použití i morálce jednotlivých uživatelů.
— — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — —
Závěrem bych sem připnula i 2 veřejně dostupné záznamy přednášek z předmětu Blok expertů na téma umělé inteligence a jejího využití na akademické půdě. A také myšlenkovou mapu, kterou jsem vytvářela ke druhé z nich (viz ZDE).
Odkaz na původní článek na Medium
https://sirkova-zaneta.medium.com/technologie-ve-vzdělávání-aneb-chatování-s-umělou-inteligencí-34eb9e30c485
Zdroje:
- REESE, Byron. Čtvrtý věk: inteligentní roboti, myslící počítače a budoucnost lidstva. Brno: Zoner Press, 2022. Technologie (Zoner Press). ISBN 978–80–7413–490–6.
- BARTÁK, Ondřej. Co je to Chat GPT? Generativní AI, které mění svět. Pomáhá tvořit skvělé prodejní texty a těžko si bez něj představit dnešní svět. [online]. Dostupné z: https://deeply.cz/blog/co-je-to-chat-gpt
- České univerzity nabádají studenty k čestnému používání ChatGPT, zneužití se ale těžko dokazuje [online]. BLATNÝ, Jiří. 2023. Dostupné z: https://cc.cz/ceske-univerzity-nabadaji-studenty-k-cestnemu-pouzivani-chatgpt-zneuziti-se-ale-tezko-dokazuje/
- ČERNÝ, Michal. ChatGPT ve školní praxi: nástroj pro učitelskou práci. Metodický portál RVP.CZ [online]. 2023. Dostupné z: https://clanky.rvp.cz/clanek/23453/CHATGPT-VE-SKOLNI-PRAXI-NASTROJ-PRO-UCITELSKOU-PRACI.html
- ULRICH, Herbert, NEČASOVÁ, Eva, ed. ChatGPT ve škole: Fungování, potenciál a limity [online]. 2023. Dostupné také z: https://aidetem.cz/chatgpt-ve-skole-fungovani-potencial-limity/
- Doporučení k využití AI na akademické půdě:
ŽIŽKOVÁ, Hana a Lucie TOMAŇOVÁ. Jak citovat ChatGPT [online]. 2023. Dostupné také z: https://cestina.phil.muni.cz/aktualne/aktuality/jak-citovat-chatgpt
HYLÁKOVÁ, Klára. Technologie AI v akademické práci na FSV UK [online]. 2023. Dostupné také z: https://fsv.cuni.cz/aktuality/technologie-ai-v-akademicke-praci-na-fsv-uk
7. MUKRED, Muaadh, Umi Asma' MOKHTAR a Burkan HAWASH. Exploring the Acceptance of ChatGPT as a Learning Tool among Academicians: A Qualitative Study. Jurnal Komunikasi: Malaysian Journal of Communication [online]. 2023, 39(4), 306–323. ISSN 22891528. Dostupné z: doi:10.17576/JKMJC-2023–3904–16
8. WEBER-WULFF, Debora, Alla ANOHINA-NAUMECA, Sonja BJELOBABA, Tomáš FOLTÝNEK, Jean GUERRERO-DIB, Olumide POPOOLA, Petr ŠIGUT a Lorna WADDINGTON. Testing of detection tools for AI-generated text. International Journal for Educational Integrity [online]. 2023, 19(1). ISSN 1833–2595. Dostupné z: doi:10.1007/s40979–023–00146-z nebo Testing of detection tools for AI-generated text | International Journal for Educational Integrity | Full Text (biomedcentral.com)