
Bídníci - občanské principy a historický kontext
Autoři digitální kolekce: Bc. Tereza Kiselová, Bc. Tereza Kalčíková, Bc. Hana Mikušová, Bc. Petra Nedvídková, Bc. Pavlína Řezáčová, Bc. Žaneta Sirková, Bc. Jaroslav Sedlák
Úvod
Pro zpracování digitální kolekce jsme si vybrali téma Bídníci – občanské principy a historický kontext. Jedná se o sbírku jedenácti artefaktů doplněnou o informace o autorovi a jeho dílech, o samotné knize Bídníci, o sumarizaci klíčových revolucí odrážejících se v Bídnících a různých zpracováních samotných Bídníků.
Téma bylo zvoleno na základě signifikance Victora Huga a jeho díla. Victor Hugo byl literární autor a také uznávaný francouzský básník. Známe jej také jako politicky zainteresovaného tvůrce významných děl, jako jsou právě Bídníci, ve kterých reflektoval občanské principy.
Cílovou skupinou, pro kterou je kolekce primárně určena jsou studenti vysoké školy, konkrétně katedry KISK. Cílová skupina by kolekci mohla využít nejen ve studiu literatury ale i v kontextu profesního života nebo na poli volnočasových aktivit. Kolekci by mohly využít i další skupiny, a to na základě potřeby či interesu, např. maturující ročníky, pro které by kolekce mohla představovat schůdný materiál k nastudování maturitní četby.
Digitální kolekce nabízí set různorodých zdrojů, které obohacují čtenáře o politickou, etickou a sociální situaci v díle Bídníci, informace o autorovi a historický kontext. Jedná se jak o zdroje odborného charakteru, které se hodí při procesu učení, tak o zdroje odlehčujícího charakteru, které mohou čtenáři využít při seznamování se s tématem zábavnou cestou. Digitální kolekce také nabízí základní informace o zázemí revoluční Francie 18. a 19. století a dává tak k dispozici zdroje k pochopení komplikované struktury společensko-politického života v tehdejší významné době. Digitální kolekce prezentuje ucelený fundament a inspiraci pro zkoumání témat v souvislosti s Bídníky, Francií, francouzskou literaturou apod.

2) Bídníci
Bídníci (francouzsky Les Misérables) je román, který napsal francouzský spisovatel Victor Hugo v roce 1862. Román byl po svém vydání velmi populární, během let se mu tedy dostalo mnoho překladů, vydání a uměleckého zpracování (film, divadlo apod.)
Hlavní postavou tohoto románu je Jean Valjean, bývalý pytlák, který byl kvůli krádeži chleba odsouzen k pěti letům práce na galejích. Po devatenácti letech vězení kvůli útěkům, je následně propuštěn a setkává se s biskupem Myrielem, kterému ukradne stříbrné příbory a svícny. Biskup však po jeho zadržení policisty řekne, že mu vše daroval. Biskupova šlechetnost změní Jeanu Valjeanovi celý život, stává se z něj úspěšný podnikatel a pomáhá chudým lidem. Díky nedorozumění a smrti nebohé ženy Fantiny, se Valjean stává adoptivním otcem malé Cosetty. Neustále je pronásledován policejním prefektem Javertem, pro kterého Valjean navždy představuje galejníka a spodinu. To zaviní neustálé cestování a změnu jmen, díky kterým se Valjean a Cosetta v pozdějších letech setkávají se spoustou dalších postav, mimo jiné i s Cosettinou budoucí láskou Marcusem.
V Bídnících se, kromě hlavního děje, nachází i vedlejší dějové linie, které líčí jiné postavy a situace. Setkáváme se tedy s důležitými historickými událostmi 19. století (prostředí galejí, život tehdejších francouzských obyvatel, bitva u Waterloo, povstání roku 1832 a další povstání. Důležité pak je, že v díle lze nalézt řadu témat jako etika, náboženství, společnost a politika.

Tato část obsahuje osobitý názor biskupa Myriela na tehdejší francouzskou společnost. Zmiňuje hlavně chudobu.

Vnímání francouzské revoluce jako triumf lidskosti. Vzpoura občanů proti starému světu a rozkvět pokroku a společnosti.

Kvůli chudobě v lidské společnosti je hlavní postava knihy nucena krást kvůli hladu. Zároveň lidská tehdejší společnost odsuzovala pytláky a lupiče a nedělala mezi nimi rozdíly. Hlavně chudoba a hlad obyvatel podporovala společnost k moha povstáním.


Lidská společnost udržuje jedince mezi nedostatkem práce a nadbytkem trestu, kdy se jedná o korupci a nespravedlivé chování ze stran úřadů.

V této části autor zmiňuje červencovou revoluci roku 1831 a 1832, kdy blíže popisuje její charakteristiku.

HUGO, Victor. Bídníci. V Praze: Státní nakladatelství dětské knihy, 1950. Odkaz na katalog: https://katalog.muni.cz/Record/MUB01000008914
Prvním artefaktem (dokument č. 1) je zjednodušené vydání Bídníků Státním nakladatelstvím dětské knihy, kdy je celý příběh upraven na zjednodušenou a zkrácenou verzi původních Bídníků. Kniha je doplněna ilustracemi hlavního děje.
BAUDELAIRE, Charles. Bídníci, 1968. In: BAUDELAIRE, Charles, Jan VLADISLAV a Jiří PADRTA. Úvahy o některých současnících. Praha: Odeon. Dostupné také z: https://ndk.cz/uuid/uuid:ce8f5680-c82d-11e2-8c63-5ef3fc9ae867

Jedním z Hugových současníků byl francouzský dekadentní básník Charles Baudelaire řadící se do skupiny prokletých básníků. Jako ukázku dobové recepce bychom chtěli představit Baudelairovu esej týkající se Bídníků (dokument č. 2), která původně vyšla v roce 1862 v časopise Le Boulevard. Tento český překlad vyšel v roce 1968 pod nakladatelstvím Odeon jako součást sbírky Úvahy o některých současnících a dnes je zdigitalizován v Národní digitální knihovně.
Charles Baudelaire vhodně zapadá do kontextu naší kolekce kvůli svému složitému životu a myšlenkám v literatuře, kterou psal, čímž se propojují témata revoluce se sociálním aspektem. Baudelaire Huga respektoval, ačkoli se s ním mnohdy názorově neshodl. Spíše než literární nadání, obdivoval Baudelaire u Huga propagandistické schopnosti, tedy, že Hugo dokázal přivést svým románem pozornost veřejnosti na problémy současné doby. V eseji vyzdvihuje charaktery postav a jejich ideály, v nichž pravděpodobně spatřuje paralelu ke svému životu.
3) Victor Hugo
Narodil se roku 1802 v Besanconu, ale o dvě léta později se s matkou a sourozenci přestěhoval do Paříže. Často se stěhovali, ale nakonec skončili opět v Paříži, na níž Hugo měl krásné vzpomínky. Jeho dětství však bylo poznamenáno neshodami mezi rodiči, jež vedly k rozchodu a které ho roku 1815 dovedly k opuštění domova a nastoupení na lyceum Ludvíka Velikého, kde začal skládat své první básně. Hugova literární činnost se však nelíbila jeho otci, který jej za ní přestal odsuzovat až po ocenění Francouzskou akademií (Lagarde, Michard, 2008).
Roku 1822 se oženil a měl čtyři děti. Později ho však manželka podvedla s jeho přítelem a on si našel jinou. Se svými bratry založil čtrnáctideník Conservateur littéraire v němž publikoval básně. Byl politicky aktivní, protože zastával názor, že básníci mají plnit nějaké poslání. Účastnil se proto mnohých politických diskuzí, díky nimž byl ve středu dění a stal se oficiálním básníkem republiky, což vedlo k větší popularitě jeho děl. Jeho popularitu umocňovala podpora společensky vděčných témat jako vlastenectví, chudoba, spravedlnost/občanské svobody (Lagarde, Michard, 2008).
Poté, co jeho dcera tragicky utonula, na nějakou dobu zanevřel na publikační činnost a věnoval se politice. Z počátku podporoval Ludvíka Napoleona, ale nakonec se připojil k levici a odsoudil Napoleonovo autokratické smýšlení. Vystupoval proti němu například i ve svých novinách Événement. Po neúspěšném pokusu o vyvolání povstání v roce 1851 musel emigrovat. S rodinou se usadil na ostrově Jersey. V této době (1851-1870) také tvoří svá nejstěžejnější díla (např. Tresty) a obecně se jedná o jeho nejplodnější období, kde taktéž pokračoval v kritice Napoleona např v díle Napoleon Malý. Jeho díla se ve Francii šířila tajně a podporovala opozici (Lagarde, Michard, 2008).
Do Paříže se vrátil až roku 1870, ale nejednalo se o šťastný návrat. Jeho manželka zemřela dva roky před tím a krátce po něm došlo k obležení Paříže a její porážce při Prusko-Francouzské válce. Necelý rok nato zemřel i jeho syn. V roce 1877 se však Hugo stává díky své neustále rostoucí popularitě a politickému vlivu doživotním senátorem, idolem republikánské levice a lidovým spisovatelem. Zemřel 22. května 1885 a jeho smrt se stala národní tragédií, pohřeb se změnil ve smuteční průvod přes celou Paříž (Lagarde, Michard, 2008).

BRETT, Vladimír, 1953. Victor Hugo, bojovník za demokracii, svobodu a trvalý mír. 1. Knihovna Československé společnosti pro šíření politických a vědeckých znalostí. Praha: Orbis. Odkaz na záznam v katalogu: https://katalog-muni-cz.ezproxy.muni.cz/Record/MUB01000833803#description

Dokument č. 3 se věnuje Hugovi jako osobnosti, která bojuje za demokracii a svobodu. Jedná se o knihu, která reflektuje nejen jak jej vnímali české osobnosti, ale především to, jak hlásal své myšlenky na sjezdech a ve svých dílech v průběhu celého jeho života. V knize jsou i úryvky jeho přednesených výstupů. Hugo byl velkým propagátorem a iniciátorem hnutí obránců míru. Kniha také reflektuje Hugův nástup k demokratickým myšlenkám – stalo se tak především díky událostem z roku 1848. Hugo se stává politikem, i zde bojuje za práva lidu. Hugo kvůli utrpení dělnické třídy ve Francii i v zahraničí bojuje proti buržoazii jako "politik a poslanec, jako umělec a člověk."
4) Francouzský romantismus a Victor Hugo

Francie byla kulturním děním Evropě středobodem, ale hnutí romantismu ji minulo o celou generaci básníků než v ostatních zemích, kde byl vnímám mimo jiné jako protifrancouzský. Kulturní dění ve francii během napoleonských válek bylo značně utlumeno. Romantismus se zde začíná projevovat až kolem roku 1820. Charakteristika této doby z pohledu literatury se mnohdy propojuje s politikou – republikánská literatura a zabývá se otázkám opozice vůči monarchistickému režimu doby (Romantismus ve francouzské literatuře).
K francouzským představitelům romantismu řadíme tyto osoby, které se pohybovaly v úzkém Hugovu kruhu – např. Alfred de Musset, Alexandre Dumas a další. Již v třicátých letech se od romantismu opouští a nahrazuje jej realismus (viz Balzak). Hugo je jedním z mála představitelů, kteří se tohoto stylu nikdy nevzdali (Romantismus ve francouzské literatuře).

HRABATA, Zdeněk, 1986. Victor Hugo v Čechách 19. století. Online. Česká literatura. Roč. 34, č. 2, s. 122-137. Dostupné z: https://www.jstor.org/stable/43745614.
Článek (Dokument č. 4) zkoumá vliv Victora Huga v Čechách v 19. století se zaměřením na jeho recepci českými spisovateli, jeho vliv na českou literaturu a jeho srovnání s Jaroslavem Vrchlickým. Zdůrazňuje podobnosti Hugových a Vrchlického myšlenek, zejména pokud jde o lidský epos, a ukazuje, jak Hugův vliv ke konci století s nástupem české moderny postupně slábl. Díla Victora Huga měla v české kultuře velký ohlas, jeho hry přispěly k odklonu českého divadla od klasicismu a německé produkce.
Victor Hugo měl vliv na českou literaturu prostřednictvím svých demokratických a humanistických myšlenek, které byly přijímány českými spisovateli. Jeho díla byla šířena v Čechách v 50. a 60. letech 19. století a inspirovala literární generaci almanachu Máj. Jan Neruda například přeložil ukázky z Hugovy Legendy věků a zdůrazňoval nezávislost básníka a jeho roli jako reprezentanta národa a lidstva.

BESNARD, A. Premiéra Hernaniho. Olej na plátně. 1903. Paříž: Dům Victora Huga. Poznámka: Fotografie převzata z Francouzská literatura 19. století. (Lagarde, Michard, 2008)
Dokument č. 5 je obraz premiéry Hugovy slavné hry Hernani.
5) Velká francouzská revoluce 1789-1799
Když Hugo opustil literární kariéru a začal působit politicky bojem za práva lidí, lidskou svobodu a rovnost mezi občany, ovlivnily ho dějinné události Velké francouzské revoluce, která všechno smýšlení o principech odstartovala, a to nejen ve Francii, ale po celé Evropě. Revoluci způsobilo mnoho faktorů a jednalo se o vyústění problémů, které již dlouhou dobu sužovaly francouzskou společnost.
Mezi nejhlavnější příčiny patřila všeobecná nerovnost mezi šlechtou a poddanými. 85 % obyvatel tvořili rolníci a šlechta vlastnila 30 % půdy z níž pouze čerpala výnosy a díky vykořisťovacímu systému, který na ostatní vlastníky půdy naložil vysoké daně, vládnoucí vrstva dále bohatla a "podřadné" skupiny obyvatel kvůli tomu více chudly. Navíc třetina obyvatel Francie byla diskriminována omezením volebního práva, což dále prohlubovalo společenskou nerovnost a všechny tyto problémy umocnilo zvyšování daní způsobené neudržitelnou a rozhazovačnou finanční politikou země. Krizi dále prohloubila nedostatečná sklizeň, jež vedla k hladomoru. Obecně šlo v revoluci o občanské vzbouření vůči feudálnímu systému (Duby, 2003, s. 402-404).

ROBEK, Antonín, 1989. ČESKÝ LID A VELKÁ FRANCOUZSKÁ REVOLUCE (K DVOUSETLETÉMU VÝROČÍ). Online. Český lid. Roč. 76, č. 3, s. 129-132. Dostupné z: https://www.jstor.org/stable/42703628.
Tento článek (dokument č. 6) byl vydán ke dvoustému výročí Velké francouzské revoluce. Jeho zdigitalizovaná verze je dostupná v databázi JSTOR. Pojednává především o tom, jaké změny díky této revoluci v českých zemích (tehdy součást rakouské monarchie) nastaly. Nejdůležitější bylo, že šlechta se začala bát síly svého lidu, a tak začala vydávat patenty jako zrušení nevolnictví.
6) Červencová revoluce 1830
Červencová revoluce, též známá jako "tři slavné dny", byla pouze tři dny trvající revolucí v Paříži ve dnech 27. až 29. července roku 1830. Panovníkem byl v té době Karel X., jež měl neshody s politiky, ovšem vzpouru odstartovala královská nařízení. Tyto ordonance zahrnovaly nejen zrušení současné sněmovny a vyhlášení nových voleb, především se však jednalo o razantní omezení volebního práva a svobody tisku (Kudrna, 1988, s. 386-87).
Prvního dne vzpoury se tak na ulicích shromažďovali tiskaři, podnikatelé a řemeslníci, jejichž dílny a pracoviště měly pozastavený provoz. Společně s dalším lidem v okolí radnice a na několika předměstích postavili barikády (Kudrna, 1988, s. 388).
Následné dny pak nastal boj, přičemž povstalci se zmocnili kasáren, a na znamení odporu králi vyvěsili trikoloru na obléhanou radnici i na chrám Notre-Dame (Kudrna, 1988, s. 388). Vlastenečtí vojáci se postupně přidávali na stranu povstalců, proti nimž měli nařízeno bojovat (Duby, 2003, s. 465). Karel X. se ještě během revoluce snažil svá nařízení stáhnout a upokojit lid, ovšem bezvýsledně. Později byl donucen abdikovat a utéct ze země (Duby, 2003, s. 466).
Ve fázi, kdy vzbouřenci obklíčili několik významných míst, vytvořila část politiků komisi pro správu města a jako nový panovník byl ustanoven Ludvík Filip Orleánský, který měl později pověst 'občanského krále' (Kudrna, 1988, s. 388-89).
Červencová revoluce a reformy, které s ní souvisejí, byly přinejmenším východiskem pro další demokratizaci veřejného života (Duby, 2003, s. 466). V návaznosti na nově se formující režim se Hugo, jako zastánce liberalismu, aktivně snažil na trůn dosadit svého favorita. Své názory posléze přehodnotil a usoudil, že Francie by pod jeho vládou jen trpěla.

DELACROIX, Eugène. Svoboda vede lid na barikády. Olej na plátně. 1830. 260 x 325 cm. Paříž: Musée du Louvre.
Přiložený artefakt (dokument č. 7) zachycuje událost z červencové revoluce, konkrétně ze druhého dne. Tvůrce obrazu personifikoval Svobodu, která vede vzbouřence kupředu, s trikolórou v ruce.
7) Republikánské povstání
Následující text má za cíl seznámit čtenáře s dějinným základem republikánského povstání v Paříži. Toto povstání je relevantní, jelikož hraje roli přímo v Bídnících coby scéna, kde se většina hlavních postav setkává na barikádě v Rue Saint-Denis. Taktéž Hugovy články podpořily republikánskou stranu v jejím smýšlení a ta ho začala považovat za svého duchovního vůdce, což celkově přispělo k iniciaci Republikánského povstání.
Povstání navazuje na Červencovou revoluci a představuje snahu republikánů o svrhnutí červencové monarchie. Tzv. tři slavné dny července roku 1830 vedly k reformám, které představovaly základ pro demokratizaci veřejného života. Při snahách o nastavení nového režimu pak poslanci spolupracovali s lidovým hnutím (Duby, 2003 s. 465–466).
Události se setkaly s nesouhlasem mladých republikánů odmítajících červencovou vládu. Jejich počínání však ochromovaly neshody a neorganizovanost. Ohlas nenacházeli ani u lidových vrstev, na něž se snažili působit (Duby, 2003, s. 466). Ve snaze dostat se k moci odstartovali sérii neúspěšných pokusů o revoluci. Své snahy zúročili nakonec při pohřbu generála Lamarqua a 5. a 6. července roku 1832 se jim podařilo vyburcovat nepokoje (Duby, 2003, s. 466-467).
V kontextu republikánského povstání pozorujeme aspekty související s občanskými principy. Objevovaly se neustálé společenské potíže, neklid projevující se v tisku a v literatuře (Duby, 2003, s. 467). Buržoazie se po vítězství se šlechtou ukázala jako nejednotná, s různícími se zájmy. Velká a střední buržoazie soupeřila o státní funkce, maloburžoazie a studenti probouzeli mezi lidem vzpouru proti moci notáblů (Duby, 2003, s. 468).
Vyvstaly i hospodářské obtíže, jako např. nezaměstnanost. Nezaměstnané pracovní síly neměly pak ve vzpouře co ztratit a po červencových dnech jejich řady vzrostly. Manufaktury začaly stagnovat a posléze i zavírat. V zahraničním obchodování panoval zmatek, banky začaly upadat, čímž paralyzovaly podnikání. Musely být zřízeny dílny zaměstnávající osoby v nouzi, poskytovány půjčky podnikatelům atd. (Duby, 2003, s. 468).
Vyvstaly i hospodářské obtíže, jako např. nezaměstnanost. Nezaměstnané pracovní síly neměly pak ve vzpouře co ztratit a po červencových dnech jejich řady vzrostly. Manufaktury začaly stagnovat a posléze i zavírat. V zahraničním obchodování panoval zmatek, banky začaly upadat, čímž paralyzovaly podnikání. Musely být zřízeny dílny zaměstnávající osoby v nouzi, poskytovány půjčky podnikatelům atd. (Duby, 2003, s. 468).
Francouzské společnosti nepřidal v roce 1832 ani zásah epidemie cholery. Společně s ekonomickou krizí nastavovala nemoc pro narůstající počet lidí ve městech stísněné podmínky. "Taková byla Paříž Bídníků, v nichž Victor Hugo zobrazil veškerou lidskou bídu." (Duby, 2003, s. 468). Město odhalilo nejvýraznější protiklady, které z hlediska biologického i sociálního stavěly proti sobě buržoazii a lidové vrstvy (Duby, 2003, s. 468-469).
8) Adaptace Bídníků na jevišti, na plátně a ve hrách
V roce 1989 proběhla Sametová revoluce, tato událost zasáhla i do divadelní kultury. Divadelní kultura se proměňovala, v Československé republice se divadelní trh rozvětvuje do dvou proudů – do konzervativního a progresivního. Progresivní představení se projevují pomalu a postupně, snaží se přiblížit soudobým trendům a k západní kultuře. A právě sem spadá celosvětově známý muzikál Les Miserables, který byl průkopníkem nového způsobu divadelního představení u nás (Bár, 2013, s. 303–304).
Helena Vondráčková, 2022, Les Miserables / Bídníci (Praha 1992, dokument), YouTube video. Dostupné z: https://www.youtube.com/watch?v=Ct87bvCdnaU&ab_channel=HelenaVondr%C3%A1%C4%8Dkov%C3%A1
Dalším dokumentem v kolekci (Dokument č. 8) je video na platformě YouTube. Jedná se o dokument, který se věnuje muzikálu Les Miserables (Bídníci) v roce 1992 v Praze v Divadle Na Vinohradech. Dokument obsahuje záběry z živého představení i pohledy do zákulisí. Video je nahráno na oficiální profil Heleny Vondráčkové, která v představení hrála postavu Fantine.
JEHLE, Leo, 1992. Bídníci na Vinohradech. Online. Divadelní noviny. Roč. 1, č. 1. Dostupné z: https://archiv.ucl.cas.cz/index.php?path=DivNII/1.1992/1/1.png a https://archiv.ucl.cas.cz/index.php?path=DivNII/1.1992/1/7.png.
Dalším artefaktem (Dokument č. 9) je recenze či kritika muzikálového představení Bídníků z roku 1992. Ta je dostupná z archivu Ústavu pro českou literaturu, kde jsou noviny, ve kterých recenze vyšla, digitalizovány pro studijní účely. Kritik se zde věnuje písním a hereckým výkonům. Kritizuje nezkušené herce a chválí povedené adaptace písní do českého jazyka.

Bídníci. Česko-Slovenská filmová databáze © 2001-2024 POMO Media Group s.r.o. Online. Dostupné z: https://www.csfd.cz/film/298234-bidnici/prehled/
Díky svému významu a oblíbenosti bylo dílo Bídníci několikrát adaptováno do filmové podoby. Pro naši digitální kolekci jsme si vybrali nejaktuálnější film z roku 2012 (dokument č. 10) od režiséra Toma Hoopera, který je zároveň muzikálovým zpracováním. Film jsme vybrali nejenom kvůli jeho aktuálnosti, ale rovněž i na základě nominací na prestižní ocenění. V roce 2013 byl nominován na Cenu Akademie. Film, stejně jako kniha, zobrazuje osudy hlavních postav a jejich život v Paříži za doby konfliktů a revoluce. Písně, které se objevují ve filmu jsou písně z původní muzikálové adaptace.

Ubisoft Entertainment, 2014, Assassin's Creed Unity E3 2014 World Premiere Cinematic Trailer [EUROPE] (Montreal, dokument), YouTube video. Dostupné: Assassin's Creed Unity E3 2014 World Premiere Cinematic Trailer [EUROPE] - YouTube
Posledním artefaktem (dokument č.11) je videohra Assasin´s Creed Unity, která se odehrává v Paříži na konci 18. století – dobové město, které se liší pouze měřítkem jinak je kopií 1:1, co se rozvržení ulic a detailů významných památek týká (např. katedrála Notre-Dame, která se díky této hře v současnosti rekonstruuje). Děj hry se odehrává při Velké francouzské revoluci, se kterou tolik nesouvisí, ale přesto je tu zřetelná - např. hra začíná dobytím Bastily nebo zde potkáváme reálné historické osobnosti.
9) Závěr
Naše digitální kolekce představila dílo Bídníci v kontextu francouzských revolucí se zaměřením na občanské principy. Došlo k představení určujících aspektů konkrétních revolucí z hlediska občanských principů, které měly svými dopady přímý vliv na život Viktora Huga a tím pádem i na vznik díla Bídníci, jež z revolučního pozadí vychází a pojednává mimo jiné o jeho dopadech v pozdější době. Zdůraznění tématiky občanských principů v navázání na Bídníky jsme taktéž ukázali v životě samotného Huga a představením jeho politických aktivit, které v kontextu s výše popsaným a vybranými digitálními artefakty dávají unikátní pohled, jak na samotné Bídníky, tak občanské principy, které jimi rezonují.
Zdroje:
1. BÁR, Pavel, 2013. OD OPERETY K MUZIKÁLU (ZÁBAVNĚHUDEBNÍ DIVADLO V ČESKOSLOVENSKU PO ROCE 1945). Online, Diplomová práce, vedoucí doc. MgA. Zuzana Sílová, Ph.D. Praha: Akademie múzických umění v Praze. Dostupné z: https://dspace.amu.cz/jspui/bitstream/10318/8284/1/1_DISERTACE_FINAL_PAVELBAR.pdf
2. DUBY, Georges, 2003. Dějiny Francie od počátků po současnost. V Praze: Karolinum. ISBN 80-7184-514-0. Dostupné z: https://katalog.muni.cz/Record/MUB01000020423
3. HUGO, Victor. Bídníci. 1. Klub čtenářů. Praha: Odeon, 1975. Odkaz na katalog: https://katalog.muni.cz/Record/MUB01000008915
4. HUGO, Victor. Bídníci. 2. Klub čtenářů. Praha: Odeon, 1975. Odkaz na katalog: https://katalog.muni.cz/Record/MUB01000008917
5. KUDRNA, Jaroslav, 1988. Dějiny Francie. Členská knižnice (Svoboda). Praha: Svoboda. Dostupné z: https://katalog.muni.cz/Record/MUB01000226516
6. LAGARDE, André a MICHARD, Laurent, 2008. Victor Hugo. In: Francouzská literatura 19. století. Vydání první. Praha: Garamond. ISBN 978-80-7407-026-6. Dostupné z: https://katalog.muni.cz/Record/MUB01000563329
7. Romantismus ve francouzské literatuře. MASARYKOVA UNIVERZITA, PEDAGOGICKÁ FAKULTA. Literatura v kontextu české a světové kultury [online]. Dostupné z: https://www.ped.muni.cz/weng/literatura/romanticism/rom_fr.html
Seznam artefaktů:
1. BAUDELAIRE, Charles. Bídníci. 1968. In: BAUDELAIRE, Charles, Jan VLADISLAV a Jiří PADRTA. Úvahy o některých současnících. Praha: Odeon. Dostupné také z: https://ndk.cz/uuid/uuid:ce8f5680-c82d-11e2-8c63-5ef3fc9ae867
2. BESNARD A. Premiéra Hernaniho. Olej na plátně. 1903. Paříž: Dům Victora Huga. Poznámka: Fotografie převzata z Francouzská literatura 19. století. (Lagarde, Michard, 2008)
3. Bídníci. Česko-Slovenská filmová databáze © 2001-2024 POMO Media Group s.r.o. Online. Dostupné z: https://www.csfd.cz/film/298234-bidnici/prehled/
4. BRETT, Vladimír, 1953. Victor Hugo, bojovník za demokracii, svobodu a trvalý mír. 1. Knihovna Československé společnosti pro šíření politických a vědeckých znalostí. Praha: Orbis. Odkaz na záznam v katalogu: https://katalog-muni.cz.ezproxy.muni.cz/Record/MUB01000833803#description
5. DELACROIX, Eugène. Svoboda vede lid na barikády. Olej na plátně. 1830. 260 x 325 cm. Paříž: Musée du Louvre.
6. Helena Vondráčková, 2022, Les Miserables / Bídníci (Praha 1992, dokument), YouTube video. Dostupné z: https://www.youtube.com/watch?v=Ct87bvCdnaU&ab_channel=HelenaVondr%C3%A1%C4%8Dkov%C3%A1
7. HRABATA, Zdeněk, 1986. Victor Hugo v Čechách 19. století. Online. Česká literatura. Roč. 34, č. 2, s. 122-137. Dostupné z: https://www.jstor.org/stable/43745614
8. HUGO, Victor. Bídníci. V Praze: Státní nakladatelství dětské knihy, 1950. Odkaz na katalog: https://katalog.muni.cz/Record/MUB01000008914
9. JEHLE, Leo, 1992. Bídníci na Vinohradech. Online. Divadelní noviny. Roč. 1, č. 1. Dostupné z: https://archiv.ucl.cas.cz/index.php?path=DivNII/1.1992/1/1.png a https://archiv.ucl.cas.cz/index.php?path=DivNII/1.1992/1/7.png
10. ROBEK, Antonín, 1989. ČESKÝ LID A VELKÁ FRANCOUZSKÁ REVOLUCE (K DVOUSETLETÉMU VÝROČÍ). Online. Český lid. Roč. 76, č. 3, s. 129-132. Dostupné z: https://www.jstor.org/stable/42703628
11. Ubisoft Entertainment, 2014, Assassin's Creed Unity E3 2014 World Premiere Cinematic Trailer [EUROPE] (Montreal, dokument), YouTube video. Dostupné: Assassin's Creed Unity E3 2014 World Premiere Cinematic Trailer [EUROPE] - YouTube